Patient af
Ik had op 3 september, toen ik al twitterend naar de operatiekamer werd gereden niet gedacht dat ik vandaag, na een lang herstel deze periode zou afsluiten met een interview voor de camera´s van RTV Noord voor Noord Vandaag Actueel. Toen ik vanmorgen van mijn gynaecoloog @jmvdploeg eindelijk maar toch mijn “apk-sticker” ontving en het moment daar was dat ik patiënt af was, voelde ik even een gelukstraantje opkomen toen ik de polikliniek blij verliet. Dankbaar voor alle goede zorgen die ik kreeg, blij met de goede afloop, verlost van een boel narigheid.
Twitter mooie aanvulling
Vanaf mijn eerste tweet op de OK, waren de reacties op Twitter overweldigend. De ervaring als patiënt deed beseffen hoe belangrijk aandacht is als je in bed ligt en even compleet afhankelijk bent van een ander. Maar ook merkte ik dat Twitter mij als professional in contact bracht met anderen, zowel binnen als buiten mijn vakgebied. Een laagdrempelige manier om kennis en ervaringen te delen zowel voor privé als werk gerelateerde zaken.
Twitterkliniek
Toen Renate Wijma, samen met Joost Schrage initiatiefnemers van www.twitterkliniek.nl, tweette of iemand nog een suggestie had voor twitterles voor medici reageerde ik dus al snel. Ik tweete zonder enige bijbedoeling met een knipoog “laat ze een kop koffie mij bij komen drinken, leg ik ze Twitter uit en krijgen ze gratis er een rondleiding op het Brandwondencentrum bij”. Een week later zaten we aan de koffie en werden de plannen gemaakt voor de aftrap van de #twitterkliniek welke dus plaats zal vinden in het Martini Ziekenhuis. Ik had daarover een gesprek Gert Meijer, journalist van het Dagblad van het Noorden. De uitkomst van dit gesprek was vanmorgen te lezen in de krant die om 07.00 bij mij op de mat viel: Twitterkliniek-_DvnN
Cameravrees
Dat nieuws via Twitter en de media snel gaan, bleek vandaag maar weer eens. Zo was ik nog niets vermoedend aan het werk op het Brandwondencentrum, het volgende moment zat ik in de TV studio van RTV Noord. Onderweg van het ziekenhuis naar de Mediacentrale namen de zenuwen toch aardig de overhand. Ik dacht ik, “ojee waar heb ik nu weer ja op gezegd, kan ik dit wel?” Maar gelukkig zag ik al snel bekende “twittergezichten” en stelde presentator Edwin Pasveer en zijn team me op mijn gemak. Wil je zien hoe ons gesprek ging over social media in de gezondheidszorg? Klik dan hier op de site van RTV noord:
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexvideo.asp?pid=97575&video=1&autoplay=ja
Duidelijkheid
Dat nieuws soms een eigen leven gaat leiden werd vandaag ook duidelijk. Voor het juiste verhaal over de #twitterkliniek en de rol van het Martini Ziekenhuis als host, lees hier meer op de site van het Martini Ziekenhuis http://bit.ly/fTUX4R
Gezien de impact die het artikel in het DvhN vandaag had, komt deze brainstormsessie van de #Twitterkliniek over de mogelijk en onmogelijkheden van social media in de gezondheidszorg volgens mij precies op het juiste moment
Terugkijkend
Vandaag viel veel voor mij samen. Ik sloot “mijn patiënt zijn” definitief af. Gedurende deze periode was Twitter in vele opzichten voor mij belangrijk. Ik begon het jaar met een nieuwe functie als ambtelijk secretaris van het ZiROp ( ziekenhuis rampen opvangplan) van het Martini Ziekenhuis. Ook in deze functie, naast mijn baan op het Brandwondencentrum, ervaarde ik deze week al de kracht van de social media. Het was dus heel bijzonder dat ik uitgerekend vandaag ook nog eens mijn vrees overwon om voor een groep te spreken, ik dacht “doe het direct voor de hele provincie Groningen, heb ik dat ook gehad.”
Social media bracht mij op plaatsen waar ik anders nooit was geweest en bracht mij in contact met mensen die ik anders nooit was tegen gekomen. Maargoed dat ik ooit besloot om te gaan twitteren.